Harry Koene

Mijn foto
Netherlands
Fietsfreak, mooi-weer fietser. Liefst bergop, maar op vlakke beter. Zelfbenoemd EPO-kenner

dinsdag 9 oktober 2012

De onderstebovenfiets

Op Velominati.com staan ze weergegeven. De regels. Het zijn er 91 en elke wielrenner dient ze uit het hoofd te kennen. Zoals bijvoorbeeld regel 30: geen minipompjes aan het frame. En regel 40: de buitenband moet zo om de velg worden gelegd dat het ventiel precies over het midden van het logo 'valt'. Belangwekkende lectuur. Een tamelijk essentiele regel ontbreekt.

Wielrenners die de regels niet goed kennen laten zich soms ongegeneerd in de kaarten kijken. Elke zonnige weekendmiddag zie je veertigers en vijftigers rondrijden in een Rabobank-outfit. Vaak te groot, wapperend in de wind. Waarschijnlijk gratis gekregen bij hun Trek of Giant. In geval van lekke band wordt de zadel- of - erger nog - stuurtas geopend om de reservebinnenband te monteren. Dat kost vaak nogal wat tijd, omdat vaak de halve huisraad in de tas is meegenomen (een zadeltas dient vermeden te worden, maar bevat maximaal (MA-XI-MAAL) een binnenband en twee bandenlichters). Meestal is dat het moment waarop het gebeurt. De fiets wordt omgedraaid en op zadel en stuur gezet. Omgedraaid. En op zadel en stuur gezet. Lekker makkelijk, toch?

Fout! Een racefiets staat niet op ondersteboven. Oefen thuis met het verwijderen van de wielen in normale positie, totdat je het in enkele seconden kan. Ook onder druk van een gezelschap op je vingers loerende fietsmaten, die elke aanleiding aangrijpen je belachelijk te maken. Niets ziet er lulliger uit dan het gehannes met een achterwiel bij een op z'n kop staande fiets. Niet naar het waarom vragen, dan heb je het niet begrepen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten