Harry Koene

Mijn foto
Netherlands
Fietsfreak, mooi-weer fietser. Liefst bergop, maar op vlakke beter. Zelfbenoemd EPO-kenner

donderdag 3 maart 2011

Wat is de beste GPS app?

Ik kwam er niet uit. Heb de afgelopen twee jaar veldonderzoek verricht, maar de ideale GPS iPhone-app heb ik niet gevonden. Voordat ik een iPhone aanschafte had ik een Nokia E71, mijn eerste smartphone. Wat een geweldig apparaat! De GPS app voor de Nokia heette Sports Tracker, toen nog in beta-versie. Die had eigenlijk alles, beter heb ik nog niet gezien: simpele bediening, mooie website, week-/maand-/jaarrapporten. Prachtig! De beta-versie is inmiddels vervangen door een officiele versie, maar die heb ik nog nooit getest.

Wel getest:

1. iMapMyRide: redelijke app, website OK, wel heel veel reclame. Om de reclame te lozen moet je een peperduur lidmaatschap aanschaffen. Snelheidsgegevens ontbreken op de site. Je kan wel de gemiddelde en maximum snelheid zien, maar niet punt-voor-punt de prestaties bekijken. Communicatie met andere apps niet mogelijk. Wel mogelijk om kaarten te uploaden naar Garmin.

2. Cyclemeter: goede app, kan alles. In de applicatie is een agenda opgenomen die overzicht geeft van alle inspanningen. Website ontbreekt, dus maken van grafieken e.d. is niet mogelijk. Route wel zichtbaar op Google Maps (route wordt naar e-mail adres gestuurd, of link via twitter/facebook)

3. Everytrail: iets simpeler dan Cyclemeter, maar inclusief website. Op de site mooie interface met snelheidsverloop.

Ik wil een goede app, zonder (teveel) reclame, maar ik wil ook klooien op een website met overzichtjes en grafiekjes. Bovendien moeten ritjes van langer dan een uur of 2 zonder batterij-problemen kunnen worden volbracht. Vorige maand ben ik overstag gegaan. Ik heb de Garmin Edge 800 aangeschaft. Tamelijk duur, maar dan heb je wel wat! Mooie site (Garmin Connect), touch screen, geen gedoe met magneetjes en dergelijke, wisselen van fiets zonder gedoe. Dit ding kan echt alles. Grootste (enige?) nadeel is dat het apparaat vrij groot is en een tamelijk hoge 'stuurtassen-uitstraling' heeft. Wordt wel enigszins goedgemaakt door leden van Garmin-Cervelo ploeg, die er ook mee rijden, maar waarschijnlijk gaat bij hen onder dwang. Kan me niet voorstellen dat ze tijdens de wedstrijden veel baat hebben van de route-functie. Tegenwoordig rijden ze dan ook met Edge 500, die wat kleiner is.

Conclusie: gebruik je telefoon als telefoon en schaf een Edge 500 of 800 aan. Tegenwoordig ook uploaden naar allerlei andere (mooiere) sites als Strava en RideWithGPS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten