Harry Koene

Mijn foto
Netherlands
Fietsfreak, mooi-weer fietser. Liefst bergop, maar op vlakke beter. Zelfbenoemd EPO-kenner

zaterdag 19 maart 2011

Single speed

Het is weer eerder licht 's ochtends. Eindelijk. Sinds een paar weken kan ik weer 1-2 keer per week met de fiets naar mijn werk in Nieuwegein. Twee keer bijna 50 km, perfecte training. Lang gewacht deze winter, de eerste sneeuw viel al in november. In de winter ga ik vaak per trein. Dat duurt 's ochtends wat langer dan met de auto, maar 's middags zit ik niet in die vreselijke file op de ring A10. Ik vertrek van station Amsterdam Zuid, een kilometer of drie van mijn huis. Dat moet op de fiets. Liefst op een beetje een snelle. Geheel in lijn met mijn naderende (of al bloeiende?) mid-life crisis leek het mij een goed idee om 'single speed' te kopen, of eigenlijk een fixie. Leek mij perfect voor Amsterdam, lekker scheuren. Single speeds en fixies zijn eigenlijk baanfietsen, de single speed heeft een freewheel, de fixie is een zogenaamde doortrapper. Eenmaal in beweging word je direct bestraft als je je benen even stil probeert te houden: een lancering, een dreigende valpartij en - erger - leedvermaak bij de omstanders zijn je deel. Op een echte fixie zitten geen remmen. Remmen doe je door het trappen te vertragen. Dat vergt enige oefening. De fietsen zijn immens populair bij fietskoeriers.

Omdat ik niet al teveel wilde uitgeven voor dit experiment, begaf ik mij op de tweedehands markt. Ietwat impulsief deed ik een bod op een CREATE fiets, een fixie met remmen.

WAT EEN WAANZINNIG SLECHTE FIETS !!! Hoe durven ze zoiets te verkopen? Gekraak en gewring bij het opstappen, gewiebel bij het fietsen. Ik probeer op gang te komen na een stoplicht en denk: shit, lekke band. Kijk achterom, band is hard. Heb nog nooit op zulke slechte wielen gereden. Wat een gezwabber. Na twee km al een slag in het wiel. Bracket loopt ook niet goed, pedalen zijn van plastic. De remmen hadden ze er net zo goed af kunnen laten. Bij hard remmen gebeurt er helemaal niets, behalve dat je onwel wordt van de geur van verbrand rubber.

Volgens de recensie is het een acceptabele fiets voor in de stad. Dat is echt HELEMAAL NIET WAAR! Helemaal niet. Geen cent aan uitgeven, ook niet meenemen als je er een tegenkomt die niet op slot staat (zoals die van mij, die je overigens wel mag meenemen). CREATE maakt prutsfietsen. Gelukkig is daar de lente.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten