Harry Koene

Mijn foto
Netherlands
Fietsfreak, mooi-weer fietser. Liefst bergop, maar op vlakke beter. Zelfbenoemd EPO-kenner

zaterdag 19 maart 2011

De allerslechtste handschoenen ooit

Hobby-wielrenners zijn er twee soorten. Je hebt wielrenners voor wie het niet uitmaakt op welke fiets ze rijden, of die fiets schoon is, of fiets wel bij het shirt past en of de helm wel bij de schoenen past. Aan de andere kant staan de 'spulletjesmensen'. Wielrennen is leuk omdat je zo nu en dan (liefst zo vaak als mogelijk) spulletjes kan kopen. Of er in ieder geval naar zoeken. Nieuwe schoenen, nieuwe sokken. En af en toe nieuwe wielen. Heerlijk!

Ik ben van de spulletjes. Mijn laatste project was het zoeken naar goede winterhandschoenen. Vrieskou vind ik prima om in te fietsen, maar mijn voeten en handen zijn het met die stelling niet erg eens. Voor de voeten heb ik sinds vorig jaar de oplossing gevonden. Perfecte overschoenen. Handen zijn moeilijker. Voor de voeten geldt dat ze koud worden en koud blijven, maar handen worden meestal wat warmer gedurende de rit. Bij mij duurt dat meestal ongeveer 30 minuten, min of meer onafhankelijk van de buitentemperatuur. Te warm is ook weer niet goed, dus de keuze van de handschoen luistert tamelijk nauw (een vriend van mij vindt dat ik teveel zeur over warm en koud, naar aanleiding van een skivakantie in Andorra jaren geleden, waar temperaturen varieerden van +20 en -20; ik laat hem maar).

Dit jaar heb ik ze gevonden, de ALLERSLECHTSTE handschoenen ooit. De PRO Fleece SE. Onwaarschijnlijk slecht. De ontwerper zou gestraft moeten worden. Bij de specificatie staat: "multifunctionele fleece handschoen, soepel materiaal voor een comfortabele pasvorm". Ik gebruikte ze voor het eerst tijdens een ATB-ritje in december. Het was verschrikkelijk koud, dus dat ik aan het eind van het eerste uur nog koude handen had, baarde niet echt zorgen. De dode vingers na de anderhalf uur van gisteren wel. Zo koud was het niet eens: 3-4 graden. Het regende een beetje, maar ik was niet doorweekt. Van de "comfortabele pasvorm" merkte ik niet veel meer. Elk gevoel was verdwenen. De handschoenen zijn kennelijk zo ontworpen dat alle kou van buiten wordt opgeslagen in de handschoen en alle geproduceerde warmte direct wordt afgevoerd naar buiten. Echt knap. Ik mag gelukkig verder zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten