Harry Koene

Mijn foto
Netherlands
Fietsfreak, mooi-weer fietser. Liefst bergop, maar op vlakke beter. Zelfbenoemd EPO-kenner

zondag 26 juni 2011

Het soigneren van de fiets

Beroepswielrenners hebben mecaniciens. Beroepswielrenners hoeven zich met betrekking tot het soigneren slechts bezig te houden met het scheren der benen. Het voorkomen van onnodige snijwonden is de enige zorg. Mecaniekers zorgen voor de fiets. Onder de trimmers wordt het belang van dit onderdeel sterk onderschat. Het misverstand dat het alleen om hard fietsen of - erger! - genieten gaat is wijdverbreid.

Hieronder een lijst van aandachtspunten

1. Ketting
De ketting is schoon. Dat is geen eenvoudige taak en vergt geduld en discipline. De ketting moet namelijk niet alleen schoon zijn, maar ook nog geruisloos lopen. Voor het eerste is droogte een noodzaak, voor het laatste vettigheid. Niets is beschamender dan het dragen van smeer op de handen na het monteren van het achterwiel. De prutser herken je aan de afdruk van een tandwiel in de rechterkuit, meestal ontstaan vlak voor het opstappen (een plaatje kon ik niet vinden, dat houden jullie tegoed). Remedie: regelmatig (lees: na elke rit) afnemen van de ketting met een theedoek (die van de Zeeman functioneert uitstekend, 0.79 euro per stuk), daarna kleine hoeveelheid WD40.

2. Stuur
Het stuur staat horizontaal en niet te hoog. Niet teveel spacers tussen balhoofd en stuurpen. Het stuur staat in ieder geval een flink stuk lager dan het zadel. De remgrepen staan horizontaal of bijna horizontaal. Remgrepen die naar boven wijzen zijn verboden. Het stuur is omwikkeld met een schoon stuurlint. Kies liever niet voor wit, dan moet je vaker wisselen. Het tape waarmee stuurlint is 'afgeplakt' is met zorg aangebracht: niet te dik, niet te breed.

3. De banden
Aan de buitenbanden herken je de gesoigneerde fiets: het merk van de buitenband ligt ter hoogte van het ventiel om de velg. Niet zomaar erover heen gegooid, dus.

4. Frame
Het frame is uiteraard schoon, let vooral op de achterrem en achtervork: daar kijkt degene die achter je rijdt steeds tegen aan. Een schone fiets is goed voor de moraal, heren roeiers!

5. Zadeltas
Liever niet, maar op lange ritten soms wel erg handig. Kies de zadeltas ZO KLEIN MOGELIJK! Wat moet erin kunnen? Een binnenband, bandenlichters en wat papiergeld of een creditcard. Voor alle andere spullen gebruik je je shirt. Niets zo triest als een te grote bungelende zadeltas (of erger: een stuurtas!), met daarin de halve huisraad.

6. Bidonnen
De bidonnen zijn niet groter dan 500-550 cc en gekozen in kleuren die bij het frame passen. Twee bidonnen in een fiets zijn ALTIJD identiek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten