Harry Koene

Mijn foto
Netherlands
Fietsfreak, mooi-weer fietser. Liefst bergop, maar op vlakke beter. Zelfbenoemd EPO-kenner

zaterdag 22 september 2012

Verkeerde keelgat

Morgen is het WK wielrennen op de weg. Alejandro Valverde is een serieuze titelkandidaat. Valverde is bezig met een uitstekend seizoen, hoewel de resultaten in het voorjaar wat tegenvielen. Ik schreef al eerder over de schorsing van Valverde, waarbij Alejandro pathologisch perservereert in zijn volstrekt ongeloofwaardige stelling onschuldig te zijn. Te dom voor woorden.

Vanochtend las ik een berichtje van Sporza. Op vrijdag 21 september zorgde hij voor paniek in het Spaanse kamp door flauw te vallen na de lunch, op weg naar zijn hotelkamer. Hoe vaak is u, gezonde lezer, dat overkomen? Als mij dat zou gebeuren zou ik me stevig zorgen maken. Gelukkig zijn de Spanjaarden uit beter hout gesneden. Ze maakten zich geen zorgen.

De ploegdokter legt het even uit. Nu even goed opletten.

De oorzaak van het flauwvallen was gelegen in het te snel naar binnen werken van het eten. Daar kwam bij dat hij teveel had gepraat en buiten adem was geraakt. Hij raakte in ademnood en viel flauw door een bloeddrukdaling, maar gelukkig was hij na 5 minuten hersteld. Complicerende factor was dat hij ook nog een brok voedsel in het verkeerde keelgat had.

Kunt u het volgen?

Ik vind het lastig. Als iemand zich verslikt en daardoor flauwvalt, lijkt me dat een tamelijk ernstige gebeurtenis. Hoesten prima, overgeven oké. Flauwvallen kan, maar moet mijns inziens vooraf worden gegaan door het gevoel te stikken. Platleggen heeft dan niet veel zin, de Heimlich-manoeuvre biedt vaker uitkomst.  De bloeddruk zal in die periode eerder verhoogd dan verlaagd zijn. De combinatie met het veel eten en praten maakt het alleen maar geheimzinniger. Valverde zal toch wel vaker snel gegeten hebben, bijvoorbeeld tijdens de koers. Het is ook lastig om heel veel praten te combineren met heel snel eten. Ik probeer het vaak. Als laatste lijkt mij het WK ongeschikt en gevaarlijk voor Valverde als hij van snel eten en veel praten al kortademig wordt.

Mijn advies aan de ploegartsen van de Spaanse equipe is om in de toekomst een toelichting liever heel summier te laten zijn (zenuwachtig, warm, of iets dergelijks) of - beter nog - helemaal achterwege te laten. De gegeven verklaring is lachwekkend en doet mijn twijfels over de toedracht van het voorval tot extreme hoogten stijgen.

Valverde wordt morgen wereldkampioen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten